Czy mogę włożyć 16 Gb RAM do MacBooka Pro na początku 2011 roku?

MacBook Pro 13 'Unibody początek 2011 r

Model z początku 2011 r., Procesor A1278 / 2,3 GHz i5 lub 2,7 GHz i7.



Przedstawiciel: 295



Wysłano: 26.07.2012



Apple twierdzi, że mogę zaktualizować pamięć RAM z 4 GB do 8 GB (2 x 4 GB RAM). Czy mogę zainstalować karty 2x8GB DDR3 SoDIMM 1333MHz na moim Macu?



Poszedłem do przodu i zainstalowałem 16 GB RAM w moim Macbooku. Działa dobrze, z wyjątkiem sytuacji, gdy próbuję uruchomić Windows 7 Pro w bootcampie. Pojawia się ekran logowania, a następnie się zatrzymuje. czasami po prostu pojawia się biały ekran. Myślę, że win pro7 poradzi sobie z 192 GB REM, więc w czym problem? Czy może to być model pamięci? Kupiłem Crucial DDR3 16GB 1333MHz SODIMM dla Maca.

Dzięki!

Uwagi:



Przepraszam, że odkopuję stare posty, ale chcę zaktualizować mój MBP do 16 GB i chcę wiedzieć, czy cała pamięć RAM zostanie rozpoznana.

Przeszukałem Internet do ammoumtu, do którego jestem zdolny i gdziekolwiek mogę znaleźć jasną odpowiedź.

Dzięki

31.12.2013 przez Tekone

Hej, mam 15-calowego Macbooka Pro z początku 2011 roku i zaktualizowałem go do 8 Gb RAM (2x4 Gb RAM). Apple twierdzi, że `` 4 GB (dwa 2 GB SO-DIMM) pamięci DDR3 1333 MHz dwa gniazda SO-DIMM obsługują do 8 GB '' z tego łącza:

http://support.apple.com/kb/sp620

Czy można uaktualnić z 8 do 16 Gb?

Wiem, że odpowiedziano na ten post i powiedziałem „tak, możemy uaktualnić do 16 GB”, nie w tych słowach, ale rozumiesz. Chciałem się tylko upewnić.

Dzięki.

Arjun

04.04.2014 przez Arjun

Arjun - do wykorzystania w przyszłości wysłałeś pytanie w miejscu gdzie tylko Odpowiedzi należą. Proszę użyj linku dodaj komentarz do odpowiedniej odpowiedzi lub uruchom O.Q .. Wszystkie modele 011 mogą pracować z 16 GB pamięci RAM, tak nie jest utrzymany kup Apple, ale działa.

05.04.2014 przez originalmachead

Hej, dodałem 16 koncertów do mojego MacBooka Pro z początku 2011 roku i zrobiłem to stale zwiększając wydajność. To był ślimak, dopóki nie zmieniłem barana.

Jestem pewien, że dzięki dyskowi SSD można uzyskać dużo dodatkowej prędkości, ale po co wydawać pieniądze, skoro można poprawić prędkość za ułamek ceny. Za każdym razem, gdy aktualizowałem system operacyjny, wydawało się, że system zwalnia. Zapisywał tak dużo pamięci w pamięci RAM, że moja maszyna była prawie bezużyteczna. Teraz prędkość jest taka, jaka mi się podoba i nie mam z tym żadnych problemów. Nawet stary problem z przeszukiwaniem Wi-Fi co pięć sekund naprawdę nie stanowi problemu. Kupiłem pamięć na Amazonie i była tania i możesz sprawdzić na YouTube, jak ją wymienić w swoim komputerze.

Mój MacBook Pro i iMac mają po 16 koncertów, a stary iMac to I5, a MacBook Pro to I7.

Najpierw wypróbuj pamięć, która jest tania, a następnie zdecyduj, czy chcesz mieć dysk SSD. Może się okazać, że dysk SSD nie jest potrzebny.

Powodzenia i szczęśliwych napraw

10.11.2015 przez miata90redd

Dodałem też 16 pamięci RAM do mojego MacBooka Pro z początku 2011 roku i dysk SSD 500 .. 300 $ za wszystko .. Nowy komputer .. Bardzo łatwo zrobić to samemu ... tony filmów na You Tube .. Gorąco polecam zrobienie obu. ..

09.01.2016 przez Sporty klasyczne

12 odpowiedzi

Wybrane rozwiązanie

Przedstawiciel: 115,8 tys

Tak.

Jeśli ta odpowiedź była pomocna, proszę pamiętaj, aby zwrócić znak Zaakceptowano.

Uwagi:

Potwierdzone, obecnie Mac: Mac book pro 15 cali na początku 2011 r

4 GB dfr3 1067 MHz 204 pin tak, w tym MacBooku zaktualizowałem do 16 GB pamięci RAM. Samodzielnie zainstalowałem pamięć RAM. Uwaga dla użytkowników: upewnij się, że rozładowałeś zagęszczarki przed podjęciem próby zresetowania komputera Mac, uziemić się i użyć ochrony antystatycznej, aby nie uszkodzić komputera. Upewnij się, że pamięć jest dobrze osadzona. Włącz komputer i uruchom swoją stronę główną i sprawdź pamięć, aby zweryfikować po instalacji, przechodząc do tego komputera Mac, aby zobaczyć nowy zainstalowany numer pamięci RAM.

10.12.2016 przez Jan

Tak, ja też ... został pomyślnie zainstalowany.

17.01.2017 przez Muhammad Farooqi

Mam Mac Book Pro (15-calowy, koniec 2011 r.) I na płycie głównej zainstalowałem 2 8 GB (1600 MHz DDR3). Nie miałem żadnych błędów, żadnych problemów i biegnę

(2) 2 TB w systemie, co daje w sumie 4 TB (1 w normalnym miejscu dla HD, a ja wyjąłem CD-ROM i zastąpiłem go wnęką dokującą dla drugiego dysku SSD). Nie miałem problemu.

dji phantom 2 vision plus części

16.11.2019 przez dov

Przedstawiciel: 7,4 tys

Czy to zadziała?

Tak.

Czy to totalna strata, jeśli nadal masz obracający się dysk twardy?

ABSOLUTNIE!

Zdobądź dysk SSD, a następnie pamięć RAM. Wolałbym mieć SSD i 2 GB RAM-u niż dysk twardy i 20 GB RAM-u. Tak długo, jak komputer nadal korzysta z dysku twardego, jest on uszkodzony, o ile mi wiadomo, i żałośnie bezużyteczny.

Uwagi:

Nie rozumiem twojego komentarza. Mój dysk twardy MacBooka Pro 2011 jest wbudowany. Jak nie używać dysku twardego?

13.05.2016 przez euchreyou

Myślę, że odniesienie jest takie, że jeśli nadal używasz dysku twardego typu talerza (HDD), to jest to bezwartościowe ... Ale myślę, że to bzdury. Dysk twardy SSD będzie działał znacznie szybciej niż dysk twardy typu talerzowego. Kiedy robisz matematykę, myśl o tym jak o kalkulatorze, a nie o ołówku. Kalkulator jest znacznie szybszy, ponieważ jest w całości cyfrowy / elektroniczny. Ołówek, podobnie jak standardowy dysk twardy typu talerzowego, jest znacznie wolniejszy (w porównaniu) z kalkulatorem, ponieważ jest urządzeniem „odczytywanym mechanicznie”.

30.06.2016 przez Rick Wall

Dysk twardy nie jest bezużyteczny, ale prawdą jest, że dysk SSD jest najskuteczniejszą aktualizacją dla każdego komputera, który jeszcze go nie ma. W Macbooku nadal możesz zachować dysk twardy dla wolniejszej pamięci masowej na dużą skalę, jeśli poświęcisz napęd optyczny. Poszedłem z napędem optycznym + SSD, ale ciągle brakuje mi miejsca na dysku, częściowo dlatego, że mam nadzieję, że za dużo wymiany, której OS X nie wydaje się czyścić. Mam nadzieję, że dodatkowa pamięć RAM to rozwiąże, zataczając to pytanie.

10.03.2016 przez Martijn Vos

Przedstawiciel: 73

Mam macbooka pro 15 '2.0Ghz z początku 2011 roku i zainstalowałem 2 moduły Corsair 8GB i rozpoznaje i działa.

Ale ja w ogóle nie zauważyłem poprawy wydajności :-(

Myślę, że jeśli uaktualnisz do 8 GB, załatwisz sprawę.

W kilku maszynach po prostu nie wykorzysta go w całości. Nie wiem, może tak było i nie zauważyłem.

Uwagi:

Umieszczenie 16 GB pamięci RAM w komputerze to nie upuszczenie Hemi o mocy 600 KM do samochodu… Jego bardziej jak dodanie pakietu holowniczego do samochodu osobowego, ciężarówki lub SUV-a… Jeśli już ciągniesz duży ładunek, pakiet holowniczy (np. więcej pamięci RAM) pomaga wydajniej wykonać pracę. Czy to ma sens? Jeśli nie korzystałeś aplikacje intensywnie wykorzystujące procesor ( Aplikacje używane w aplikacjach do tworzenia treści, takich jak PhotoShop, Illustrator, Final Cut Pro ) przed przełączeniem, to nie, po niej nie zauważysz zmiany. Pamięć RAM określa, ile aplikacji i ile danych Mac może śledzić bez konieczności odczytywania lub zapisywania na nośniku pamięci (dostęp do VMEM, który spowalnia proces). Szybkość przeglądania poczty e-mail lub Internetu… lub odtwarzania muzyki nie zmieni się zauważalnie po Maxing RAM. Na komputerze są już uruchomione te aplikacje tak szybko, jak człowiek może je wykryć, a aplikacja na to pozwala ... te zastosowania po prostu nie odnoszą korzyści z posiadania 16 GB pamięci RAM.

10.03.2014 przez originalmachead

„Jeśli nie korzystałeś z aplikacji intensywnie wykorzystujących procesor” z originalmachead

Jestem prawie pewien, że miał na myśli intensywny RAM, a nie procesor. Chociaż mogą być jednym w tym samym, niekoniecznie. Otwarcie dużego obrazu w Photoshopie może wymagać dużej ilości pamięci RAM, a uruchomienie złożonego filtra może wymagać dużej ilości procesora. Może być pomocne posiadanie większej ilości pamięci RAM, ale nie przyspieszy to zadania intensywnie wykorzystującego procesor.

02/03/2016 przez makcentryczny

Więc to jest dla originalmachead. Mam też MacBooka Pro 2011 i od czasu El Capitan robi się coraz wolniej. Zwykle nie używam aplikacji takich jak Photoshop czy InDesign ... tylko Apple Mail, Google Chrome i Pages. Więc mówisz, że jeśli zwiększę pamięć RAM, nie pomoże to coraz wolniejszej prędkości komputera?

13.05.2016 przez euchreyou

@euchreyou - najpierw skupiłbym się na wyczyszczeniu HD. Spowolnienie systemu oznacza, że ​​dysk się zapełnia, a pliki są pofragmentowane. Uruchom Narzędzie dyskowe z zewnętrznego dysku startowego, a następnie uruchom Disk Doctor lub inne narzędzie do czyszczenia pamięci podręcznej i dzienników. Następnie wyczyść jak najwięcej śmieci. Chcesz mieć co najmniej 1/4 wolnego miejsca na dysku, a mniejszy dysk potrzebuje więcej (1/3). Gdy będziesz mieć wolne miejsce, uruchom dobrą aplikację do defragmentacji, taką jak: Drive Genus . Gdy Twoja jazda wróci do formy, powinieneś zobaczyć dużą poprawę!

14.05.2016 przez I

Jeśli chodzi o następny krok, zwiększyłbym pamięć RAM, biorąc pod uwagę fakt, że edytujesz obraz. Najprawdopodobniej problemy z dyskami wynikały z faktu, że użycie spowodowało powstanie wielu fragmentowanych plików, ponieważ nie miało wystarczającej ilości pamięci RAM, aby przechowywać obraz w pamięci RAM. Spojrzałbym też na zamianę HD na duży dysk SSD (1 lub 2 TB), jeśli możesz sobie na to pozwolić. lub pomyśl o dysku SSHD. Nie przeskoczyłbym na podwójny dysk, chyba że twój system go obsługuje (w niektórych modelach występuje problem)

14.05.2016 przez I

Przedstawiciel: 61

Tak, to możliwe. Uważaj tylko na marki. Nie wszystkie marki będą działać idealnie. Niektóre tanio działały idealnie, a niektóre w ogóle nie działały.

Uwagi:

Witaj MIlan. Czy możesz powiedzieć, które marki działały i które nie działały? dzięki

10.11.2015 przez kontakt

@kontakt Istnieje wiele zestawów do tej aktualizacji, które można znaleźć w serwisie eBay.Mogą być droższe, ale o wiele bardziej prawdopodobne, że będą działać

16.10.2020 przez Mistrz CNG

Przedstawiciel: 25

mój MBP2011 działa bardzo dobrze po zainstalowaniu 16GB Rams i Samsung SSD 850 EVO 500GB. Otwarcie strony wyświetlacza zajmuje tylko 14 sekund. Warto uaktualnić, a Twój MBP wygląda jak nowszy komputer.

Przedstawiciel: 35

Dla wszystkich, którzy chcą uaktualnić pamięć RAM do 16 GB ... NIE!

Dlaczego, nie dlatego, że maszyna tego nie zaakceptuje, ponieważ będzie i jeśli masz dobrą markę, będzie działać dobrze i ją rozpoznać, mimo że Apple wyraźnie stwierdziło, że 8Gb to maksimum.

Jednak większość ludzi uważa, że ​​powolny komputer jest spowodowany pamięcią, co jest czynnikiem, ale aktualizacja do 16 GB tylko marnuje twoje pieniądze, 8 GB to dużo, chyba że planujesz uruchomić 5 maszyn wirtualnych jednocześnie, mało prawdopodobne.

Warto wziąć pod uwagę inne czynniki, takie jak pamięć graficzna, którą można zaktualizować, ponieważ znajduje się ona w chipsecie i prędkość dysku twardego. Czasami twoja pamięć graficzna jest przeciążona, wyglądając na to, że ma tylko 256 MB w porównaniu z wersją MacBook Pro 2,2 GHz (MC723LL / A) z początku 2011 r., Która ma 1 GB pamięci graficznej. W takim razie dysk twardy może być bombardowany tak dużą ilością danych z plików muzycznych i plików wideo, że nie może nawet znaleźć tego, czego szukasz na czas.

Rozważ to, zanim wydasz zmarnowane pieniądze na ulepszenie pamięci. Naprawdę nie zobaczysz dużej różnicy w 16 GB pamięci RAM.

Uwagi:

Brian, zgadzam się z częścią twojego stwierdzenia „8 GB wystarcza większości ludzi”. Odstępuję od twojej uwagi na temat Apple wyraźnie stwierdzającej, że 8 GB to limit. Limit Apple opiera się na pierwszym dniu historii modeli, a nie na tym, jakie moduły pamięci wyszły później. Chociaż to prawda, Apple nie wrócił do testowania nowszych modułów pamięci, które mają inni. Ponadto niektóre systemy (Core2 Duo) mają ograniczenia ze względu na procesor i zastosowaną w nich logikę kontrolera pamięci. Systemy, które mogą adresować więcej pamięci (i3 / i5 / i7), i najnowszy OS-X mogą to wykorzystać. Ostatnim elementem jest aplikacja: nie wszystkie aplikacje mogą korzystać z całej tej pamięci (ani jej nie potrzebują). Jednoczesne uruchamianie różnych aplikacji może pozwolić każdej uruchomionej aplikacji na całą pamięć, której potrzebuje każda z nich. Posiadanie jednej aplikacji mającej dostęp do całej tej większej ilości pamięci RAM musiałoby zostać zweryfikowane przez tego danego dostawcę aplikacji. Na przykład CadCam może wykorzystać tę dodaną pamięć RAM.

13.05.2014 przez I

Maszyny wirtualne tylko myli ten problem, ponieważ limit pamięci systemu operacyjnego maszyny wirtualnej musiałby zostać uwzględniony, a na koniec liczba maszyn wirtualnych i dlaczego używasz maszyn wirtualnych. Większość osób korzystających z maszyny wirtualnej musi uruchomić system Windows lub UNIX / Linux, aby uzyskać dostęp do danej aplikacji, a następnie ta sama historia dotyczy ograniczeń systemu operacyjnego i aplikacji dla danej maszyny wirtualnej. Wtedy procesor, pamięć masowa (HD / SSD) i / lub wydajność sieci stają się ograniczeniem wydajności. Procesor graficzny odzwierciedla tylko zdolność systemu do przetwarzania. Więc ugrzęzły system napotka problemy niezależne od ilości pamięci RAM, którą ma. Ludzie nie biorą pod uwagę wszystkich elementów i równowagi każdego elementu, z którego składa się komputer. To jest sedno sprawy i zgadzam się z tobą również w tym punkcie.

13.05.2014 przez I

Głosowałem na tę odpowiedź, ponieważ jest niepoprawna.

29.04.2015 przez mayer

Zdecydowanie polecam wymianę HD na SSD. Zauważysz znaczną poprawę czasu uruchamiania i ogólnej wydajności.

10.11.2015 przez hgontijo

To, czy zobaczysz wpływ rozszerzenia pamięci, zależy wyłącznie od Twojego użycia. Nie używam żadnych maszyn wirtualnych, ale używam 7,9 GB, a mój Mac tworzy zbyt wiele plików wymiany. Myślę, że więcej pamięci zrobiłoby mi wiele dobrego. RAM jest tani.

10.03.2016 przez Martijn Vos

Przedstawiciel: 561

Tak, możesz. Zawsze możesz też sprawdzić w witrynie firmy Kingston. Podaje, jaka jest maksymalna pamięć przy wyborze maszyny.

http: //www.kingston.com/us/memory/search ...

Przedstawiciel: 19

16 gigabajtów pamięci RAM jest dobre tylko dla systemów 64-bitowych, na 32-bitowym jest około 8 gigabajtów pamięci RAM, zanim komputer przestanie działać.

Uwagi:

To może być szokujące, gdy usłyszysz, że OS X 10.8 i nowsze oraz cały sprzęt obsługujący 10.8 i nowsze wersje, jest 64-bitowy. O ile wiem, jedyne maszyny, które zajmą więcej niż 8 GB pamięci RAM przyzwyczajenie Run 10.8 to wieże G5 ostatniej generacji i wieże Mac Pro pierwszej generacji.

09.01.2016 przez orzeł

Komputer 32-bitowy nie może adresować nawet więcej niż 4 GB. W takim przypadku nawet 8 GB to strata.

10.03.2016 przez Martijn Vos

Czy to prawda? Nie mam pojęcia. Dzięki. 8 GB to połowa ceny 16 ... myślę, że 16 wydaje się być nowoczesną bazą. Nawet 8 na moim nowszym MBP wydaje się słabe

27.03.2019 przez Shawn

Dopiero co dodałem 16 koncertów do mojego MacBooka Pro z początku 2011 roku, a także ze slug do wyścigówki. Poprawił także internet. Jeśli dokonasz aktualizacji, spójrz na monitor aktywności i faktycznie wykorzystuje on ponad 10 gigabajtów do działania.

Użyłem pamięci Consair Mac.

Moja maszyna zwalniała z każdą aktualizacją systemu operacyjnego i myślę, że to metoda Apple, aby powiedzieć, że potrzebujesz nowej maszyny. Do przechwytywania zdjęć z plików Camera Raw używam kabla łączącego na kolanach i teraz działa świetnie.

06.06.2015 przez miata90redd

Gdybyś miał system 4 GB, mógłbyś zatrzymać się na 8 GB i zobaczyć ten sam wynik. Większą wygraną jest wyczyszczenie dysku z zebranych śmieci. Jednym z dobrych narzędzi jest Disk Doctor można pobrać z App Store. Następną rzeczą jest uruchomienie narzędzia Drive Utility z innego dysku rozruchowego oraz naprawienie i naprawienie uprawnień. Ostatnią rzeczą jest zdefragmentowanie dysku HD, ponieważ z czasem pliki ulegają fragmentacji. Jeśli możesz to zmienić, zdobądź dysk SSHD lub SSD, aby zastąpić wolniejszy HD. W połączeniu z 8 GB pamięci RAM będziesz miał krzyczeć!

06.06.2015 przez I

Przedstawiciel: 1

W zeszłym tygodniu zaktualizowałem również mojego Macbooka Pro z początku 2011 roku z 4 do 16 i wszystko, co mogę powiedzieć, to WOW.

Uwagi:

Czy teraz, gdy jest styczeń 2018 r., Nadal jest wow, czy miałeś jakieś problemy? Czy używasz dysku SSD czy oryginalnego HD? A jaki system operacyjny używasz? Mam Macbooka Pro z 2011 roku z systemem 10.6,8 i zastanawiałem się nad aktualizacją systemu operacyjnego, ale czytając te informacje, pomyślałem, że powinienem również zrobić pamięć. Z jakiej pamięci marki korzystałeś? Chcę również upewnić się, że cs3 będzie działać w nowym systemie operacyjnym.

16.01.2018 przez comountain

Dwa lata później kupiłem MBP z końca 2011 roku. Było wspaniale, poszedłem do 16-gigabajtowej pamięci RAM i moje szczęście podwoiło się, po czym włożyłem dysk SSD Intel dla komputerów Mac (seria 535) i moje szczęście znów się podwoiło. Miałem ASUS VX7 w 2011, który miał 16 gigabajtów pamięci RAM i taki sam i7 jak ten MBP, Apple kopie tyłek ASUS VX7. Teraz mam 30-sekundowy rozruch na systemie Windows 10 z podwójnym rozruchem, czasami mniej i ma dużo programów. Jak możesz być tak zadowolony z 9-letniego komputera? Wszystko razem z nową pamięcią RAM i nowym dyskiem SSD nie 2ih, kosztowało mnie to około 750 USD (oryginalna cena 450 USD na eBayu. Nie ma nowego komputera z systemem Windows, na który wymieniłbym ten 9-letni MBP, żaden z nich nie mógł spełnić moich oczekiwań po tis i Bawię się w sklepach komputerowych, aby sprawdzić prędkość, a nie tylko wymyślne spisane specyfikacje. Och, uruchamiam Catalinę z łatwością iw pełni funkcjonalną. Catalina uruchamia się szybciej niż 30-sekundowe okna, czy to dziwne?

28.06.2020 przez Ric Glass

Przedstawiciel: 25

jeden wiersz ... w MBP 13, wczesny 11, współdzielona pamięć wideo będzie po prostu zwiększona. Miałem 3xxMB video ram, kiedy miałem 4GB RAM .. Teraz mam 512MB video ram z 10GB RAM. grafika działa tak płynnie. (Pakiet Adobe) specjalnie ...

ktokolwiek mówi, że nic się nie zmieni, ma przesadę techniczną.

Uwagi:

10 GB RAM ... Pewnie o tym

16.10.2020 przez Mistrz CNG

Przedstawiciel: 1

włożony 16 GB do mojego 8, 1 MBP z początku 2011 roku nie rozpoznaje jednego gniazda pamięci RAM. Przetestowałem pamięć RAM na memtest86 i MBP z połowy 2012 roku działa dobrze. Zaktualizowałem do wersji high sierra, zresetowałem wózek i smc nadal nie udało mi się go zobaczyć. może baran przyspiesza zbyt wolno. JEDNAK raz widziałem, jak Mac mówi 16 GB pamięci RAM. więc może mam uszkodzony port. ale podczas uruchamiania mojego oryginalnego RAM 2x4GB widział oba całkowicie dobrze. Więc jestem naprawdę zagubiony

Uwagi:

mój telefon się nie włącza i jest w pełni naładowany

Właśnie włożyłem 16 GB do mojego 13-calowego macbooka pro na początku 2011 r., A „about mac” pokazuje tylko 8 GB z jednym otwartym gniazdem. Jestem też na High Sierra. Zastanawiam się też, czy mój komputer po prostu tego nie rozpoznaje?

12.01.2020 przez żakard

Prawdopodobnie masz złe gniazdo lub nie osadziłeś w pełni modułu SO-DIMM

25.10.2020 przez I

Przedstawiciel: 1

Wysłano: 15.03.2020

Intel core i7 2860QM używany w 15-calowych i 17-calowych MBP obsługuje do 32 GB pamięci RAM. Teraz intrygujące pytanie brzmi, jak te MBP zareagują na pojedyncze piny 16 GB pamięci DDR3 RAM 1600, 1333 i 1066 MHZ 204? Oczywiście zakładając, że pendrive fizycznie zmieści się w gnieździe RAM MBP.

wkrótce go wypróbuję z moim 17-calowym MBP z 2011 roku.

Uwagi:

Nie zdarzy się! Tylko dlatego, że architektura procesora ma taką możliwość, nie oznacza to, że Apple włączył wszystkie linie adresowe lub skonfigurował pamięć, aby można było to zrobić. Został przetestowany, zanim 32 GB przestało działać.

25.10.2020 przez I

Alex